|
Streszczenie projektu: PL/99/1/86619/PI/I.1.1.a/FPC
Tytuł:
Opracowanie nowych typów studiów i kursów w zakresie zarządzania
w budownictwie zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej.
Cel projektu i przewidywane rezultaty projektu: Celem projektu jest
dostosowanie polskiego systemu edukacji inżynierów budowlanych w zakresie
zarządzania do wymagań gospodarki rynkowej. Rezultatem projektu będzie
stworzenie modeli kształcenia w zakresie ogólnie pojętego zarządzania
oraz zarys niezbędnej bazy podręcznikowej i pomocy dydaktycznych dla
przeprowadzenia szkoleń.
Czas realizacji projektu: Projekt przewiduje 18 miesięczny okres realizacji.
Główne etapy realizacji projektu: Do głównych etapów realizacji projektu
zaliczyć należy:
1. Sformułowanie struktury wiedzy menedżerskiej, niezbędnej kadrze budownictwa
do pełnienia nowych, gospodarczych funkcji w warunkach rynkowych.
2. Przeprowadzenie i opracowanie wyników szerokiej ankiety wśród przedsiębiorców
budowlanych, dotyczącej aktualnych potrzeb edukacyjnych i do podnoszenia
kwalifikacji kadr, w warunkach wejścia na budowlany rynek inwestycyjno-budowlany.
3. Opracowanie modeli pięciu modułów kształcenia, zapewniających nabycie
umiejętności działania w odrębnych sektorach rynkowej działalności budownictwa:
produkcja materiałów i wyrobów, realizacja obiektów budowlanych, prowadzenie
budowlanych przedsięwzięć inwestycyjnych, zarządzanie podmiotami gospodarczymi
budownictwa, gospodarka zasobami budowlanymi.
4. Inwentaryzacja i analiza funkcjonujących w Wielkiej Brytanii oraz
Portugalii systemów weryfikacji i uznawania (certyfikacji) kwalifikacji
kadr budownictwa, dla różnych poziomów kwalifikacyjnych.
5. Zebranie i opracowanie doświadczeń z funkcjonowania "systemu
studiów otwartych", służących nabywaniu i uzupełnianiu nowych umiejętności
działania na rynku budowlanym w Wielkiej Brytanii oraz Portugalii.
6. Opracowanie programów i systemu studiów inżynierskich kierunku "zarządzanie
i inżynieria produkcji" - specjalność "budownictwo",
dla wdrożenia w szkolnictwie wyższym oraz dla drugiego etapu - studiów
magisterskich tego kierunku.
7. Opracowanie konspektów dla "biblioteki przedsiębiorczości w
budownictwie", będącej bazą podręcznikową, dla wszystkich form
studiów.
8. Opracowanie programów i systemów studiów uzupełniających dla absolwentów
studiów technicznych, w odniesieniu do pięciu modułów specjalizacji,
wg formuły studiowania na odległość.
9. Opracowanie programów i systemu studiów uzupełniających kierunku
"zarządzanie i inżynieria produkcji" dla absolwentów innych
kierunków studiów technicznych oraz opracowanie systemu studiów otwartych
dla kierunku "zarządzanie i inżynieria produkcji" - specjalność
"budownictwo".
Informacja o Instytucjach partnerskich:
- Instytut Technologii i Organizacji Produkcji Budowlanej - Instytut
Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, zajmujący się
w pracach naukowych i dydaktycznych zarządzaniem w budownictwie.
- Fundacja Edukacji Menedżerskiej Budowlanych - fundacja, z siedziba
w Warszawie, stworzona dla poprawy wiedzy menedżerskiej inżynierów budowlanych,
organizująca szkolenia w dziedzinie zarządzania dla przedstawicieli
przemysłu budowlanego.
- Polish British Construction Partnership - polska firma prywatna, założona
przez inżynierów budowlanych we współpracy z Instytutem TiOPB, PW w
celu przekazania wiedzy menedżerskiej z doświadczeń brytyjskich do warunków
polskich oraz przyciągnięcia brytyjskiego biznesu do Polski.
- European Construction Ventures - brytyjska firma prywatna, założona
przez inżynierów budowlanych na zasadach joint venture z UMIST (Instytut
Nauk i Technologii Uniwersytetu w Manchesterze w celu rozpowszechniania
wiedzy menedżerskiej w krajach Europy Centralnej i Wschodniej.
- University of Minho - portugalski Uniwersytet, którego Wydział Inżynierii
zajmuje się projektami badawczymi i dydaktyką, m.in. w zakresie zarządzania
w budownictwie. Wydział brał i bierze udział w licznych krajowych i
międzynarodowych projektach związanych z tematyką zarządzania.
Streszczenie projektu: PL/01/B/P/LA140310
Tytuł: Zwiększenie umiejętności językowych polskich i
portugalskich inżynierów i menedżerów budowlanych - rozpoznanie potrzeb i
przygotowanie kursów "języka angielskiego dla budownictwa"
Nazwa instytucji promotora:
- Instytut Inżynierii Produkcji Budowlanej i Zarządzania, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, Polska (WUT)
Nazwy instytucji partnerskich:
- Polish British Construction Partnership, Sp. z o.o., Polska, (PBCP)
- Uniwersytet w Minho, Portugalia, (UMINHO)
- Wydział Inżynierii Lądowej i Budownictwa, Wielka Brytania, (UMIST)
- European Construction Venture Ltd., Wielka Brytania, (ECV)
- Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polska, (PARP)
- Krajowa Izba Budownictwa, Polska, (KIB)
Czas trwania projektu: 01.12.2001 - 30.11.2004 / 36 miesięcy
Liczba instytucji polskich biorących udział w projekcie (wraz z promotorem): 4
Uzasadnienie i cel projektu:
Celem projektu jest zwiększenie specjalistycznych umiejętności językowych, w zakresie języka angielskiego,
Portugalskich i Polskich inżynierów i menedżerów budownictwa. Potrzeba
intensyfikacji szkoleń z zakresu języka angielskiego wynika z
następujących faktów: - zwiększenie ilości inwestycji zagranicznych oraz
zagranicznych firm budowlanych w Polsce i Portugalii; - zwiększająca się
liczba polskich i portugalskich inżynierów budowlanych pracujących za
granicami krajów ojczystych; - konieczność wzajemnego uznawania
kwalifikacji zawodowych w krajach Unii Europejskiej; - zwiększające się
zastosowanie międzynarodowych warunków kontraktowych (jak np. FIDIC dla
programu ISPA); - zmiany w europejskim systemie prawnym, w zakresie norm i
dyrektyw, które wpływają na przemysł budowlany w Polsce i Portugalii; -
zwiększająca się liczba kontaktów międzynarodowych polskich i
portugalskich naukowców i studentów, związanych z wydziałami budowlanymi
szkół wyższych.
Grupa docelowa beneficjantów:
Inżynierowie i menadżerowie przemysłu
budowlanego, studenci i wykładowcy wydziałów budowlanych polskich i
portugalskich uczelni technicznych. Firmy budowlane, małe i średnie
przedsiębiorstwa zarówno w Polsce jak i w Portugalii.
Oczekiwane rezultaty projektu: Projekt spowoduje zwiększenie
specjalistycznych umiejętności językowych, w zakresie języka angielskiego,
portugalskich i polskich inżynierów i menedżerów budownictwa, a przez to
ułatwienie działania zagranicznych firm budowlanych w Polsce i Portugalii,
ułatwienie znalezienie pracy przez polskich i portugalskich inżynierów i
menedżerów budowlanych na rynkach europejskich. Projekt umożliwi wzajemne
rozpoznanie kwalifikacji inżynierów i menedżerów budownictwa na rynku Unii
Europejskiej oraz poprawniejsze zastosowanie międzynarodowych warunków
kontraktowych (np. FIDIC, które wymagają dokładnego zrozumienia
dokumentacji kontraktu w języku angielskim) w polskim i portugalskim
budownictwie. Projekt ułatwi współpracę naukowców i studentów z
instytucjami zagranicznymi oraz wpłynie na zwiększenie udziału małych i
średnich przedsiębiorstw na programy dydaktyczne w ramach nauczania języka
angielskiego. W projekcie powstaną szczegółowe programy dydaktyczne i
metody nauczania (w tym metoda distance learning) dla prowadzenie kursów
języka angielskiego dla polskich i portugalskich inżynierów i menedżerów z
przemysłu budowlanego. Stworzone będą podstawy i struktura słowników
portugalsko - angielskiego oraz polsko - angielskiego w zakresie
technicznego i menedżerskiego języka angielskiego. Stworzone zostaną także
podstawy procedur i metodyki przyszłych procedur certyfikacyjnych dla
uczestników powstałych w programie kursów.
Rola wszystkich instytucji partnerskich:
Merytoryczna koordynacja projektu będzie zadaniem WUT, PBCP będzie administrować projektem oraz ułatwiać
współpracę partnerów polskich i zagranicznych, a koordynacją partnerów
brytyjskich zajmie się ECV. Zadanie rozpoznania potrzeb językowych wśród
polskich i portugalskich inżynierów i menedżerów budowlanych, kadry
dydaktycznej oraz studentów wydziałów budowlanych szkół wyższych będzie
należało do obowiązków WUT, UMINHO, PBCP, PARP i KIB. Jednocześnie zostaną
rozpoznawane przez WUT, UMIST, UMINHO, ECV i PBCP systemy szkoleń
językowych dla inżynierów w Wielkiej Brytanii, Polsce i Portugalii.
Wszyscy partnerzy projektu stworzą wspólnie szczegółowe programy i metody
nauczania dla kursów technicznego i menedżerskiego języka angielskiego.
UMINHO, PARP oraz KIB będą ściśle współpracować z przedstawicielami małych
i średnich przedsiębiorstw oraz z przedstawicielami firm budowlanych w
Portugalii i Polsce. Partnerzy - WUT, UMIST, UMINHO - stworzą programy
nauczania dla przyszłych trenerów dla potrzeb prowadzenia stworzonych
kursów językowych. W testach stworzonych kursów językowych bezpośredni
udział weźmie UMINHO, PARP i KIB. Kolejnym punktem programu będzie
przygotowanie materiałów dydaktycznych dla kursów oraz stworzenie podstaw
słowników portugalsko - angielskiego oraz polsko - angielskiego w zakresie
technicznego i menedżerskiego języka angielskiego. Powyższe zadanie
należeć będzie do WUT, UMINHO i PBCP. Na zakończenie projektu WUT, UMIST,
UMINHO, ECV oraz PBCP stworzą podstawy procedur i metodyki przyszłej
certyfikacji uczestników kursów.
Skrócony opis działań:
Projekt rozpocznie się rozpoznaniem potrzeb językowych wśród polskich i portugalskich inżynierów i menedżerów
budowlanych, kadry dydaktycznej oraz studentów wydziałów budowlanych szkół
wyższych. Zastosowane zostaną kwestionariusze oraz metoda Focus Group.
Równolegle będą rozpoznawane systemy szkoleń językowych dla inżynierów w
Wielkiej Brytanii, Polsce i Portugalii. Następnie partnerzy projektu będą
tworzyli szczegółowe programy i metody nauczania dla kursów technicznego i
menedżerskiego języka angielskiego dla przewidzianych w projekcie poziomów
nauczania: poziomu średniego - przeznaczonego dla majstrów i menedżerów
średniego szczebla przemysłu budowlanego oraz studentów związanych z
wydziałami budowlanymi szkół wyższych, oraz poziomu zaawansowanego - dla
inżynierów i menedżerów przemysłu budowlanego oraz kadry naukowo -
dydaktycznej związanej z wydziałami budowlanymi szkół wyższych. Stworzone
zostaną programy nauczania dla przyszłych trenerów dla potrzeb prowadzenia
stworzonych kursów językowych. Kolejnym elementem projektu będzie
testowanie kursów z udziałem przedstawicieli przemysłu budowlanego oraz
wprowadzenie poprawek i niezbędnych korekt programów nauczania i metod
dydaktycznych (w szczególności metody distance learning). Równolegle z
przygotowaniem materiałów dydaktycznych dla kursów tworzone będą podstawy
i struktura słowników portugalsko - angielskiego oraz polsko -
angielskiego w zakresie technicznego i menedżerskiego języka angielskiego.
Na zakończenie projektu stworzone zostaną podstawy procedur i metodyki
przyszłych procedur certyfikacyjnych dla uczestników powstałych w
programie kursów.
|